„Design se často skrývá v detailu.“ říká interiérová designérka Vendula Gazo Jelínková

Interiérová designérka a zakladatelka ateliéru Jeli design se na dráhu tohoto pestrého povolání vydala již před více než deseti lety. Obor Interiér, vývoj a tvorbu nábytku vystudovala na Mendelově univerzitě v Brně, poté ještě absolvovala intenzivní kurz v Design škole, známé pro své vysoké standardy v oblasti vzdělávání designérů. Jak sama říká, největším učitelem je však samotná praxe. Nikdy se nebála zkoušet nové věci a zasahovat do nich vlastní rukou tak, aby mohla být s výsledkem naprosto spokojená. Tato touha po dokonalém detailu ji pomohla vytvořit utříbený styl s důmyslnými prvky, se kterými po kladných zkušenostech ráda pracuje. Pojďte nahlédnout do jejího osobního prostoru a zajímavých realizací z českých domácností, které jsou výjimečné právě krásou detailu, tak jak je může doladit jen oko zkušeného designéra.

 

Co pro vás znamená být designérem a jaké si toto povolání nese břemeno?

Pro mě představuje design interiéru spojení technických dovedností a estetického cítění.  Design není a neměl by být jen o sladění barev a skládání designových kusů nábytku vedle sebe, ale o dobrém využití prostoru a vytvoření prostředí, kde se bude klientovi dobře žít. Designér by měl vytvořit neutrální prostor, který si klient může snadno obměnit doplňky při vynaložení minimálních nákladů.

 

Vidíte posun tohoto „řemesla“ od doby, kdy jste začínala, vs. nyní?

Ano, při současném zvyšování cen za metr čtvereční bytu je logické, že klienti chtějí maximálně využít prostor a najímají si odborníka. Nicméně stále u nás tato služba není tak často využívána jako v zahraničí.

Pozoruji také přírůstek klientů, kteří chtějí mít v bytě nějaký originální kus nábytku. Nemluvím teď o vestavné skříni na míru, ale například o originálním návrhu stoly či komody. Vývoj takového originálního kusu nábytku samozřejmě trvá, ale takový prvek budete mít v interiéru jeden, dva.

 

Co vás na této práci nejvíce baví?

Jsem vystudovaný nábytkový designér, takže mne baví vytvářet atypické návrhy nábytku, hrát si s detaily, s materiálem. Za nejlepší část projektu návrhu interiéru poté považuji předání dokončeného díla – tedy moment, kdy návrh, který několik měsíců tvoříte na papíře, vidíte v reálu.

 

Originální komoda vytvořená pro nábytkovou řadu ORIGIDES. A z čeho nejraději Vendula Jelínková vyrábí kusový nábytek? Pouze z takových materiálů, které nejméně škodí prostředí interiéru.

 

Na jaké dílo jste nejvíce hrdá?

Asi se mi nepodaří vybrat jediný interiér, nicméně pokud bych měla vybrat jeden z poslední doby, vyzdvihla bych interiér bytu v Brně, kdy jsem pro klienta vytvořila neutrální funkční prostor, který jsme barevně doplnili nádhernými obrazy. Vzhled výrobku/interiéru na fotkách ukáže asi jen 20 % jeho hodnoty, kterou oceníte především při reálném využívání. V tomto interiéru šlo především skloubení krásných přírodních materiálů spolu se zajímavými detaily.  Klient preferuje českou výrobu, což mne velmi těší, takže v interiéru můžeme například najít perlu českého sklářství MUUTOS od Preciosy. Ostatní svítidla jsou vyráběna českou firmou na míru, čímž se nám podařilo sjednotit látku na stínidlech světel s potahem gauče. Gauč je opět vyrobený českou firmou na míru s kvalitní konstrukcí z masivního dřeva. Stůl je masivní s kovovou podnoží a je jedním z mých autorských kousků. Téměř všechen nábytek je zavěšený s ohledem na snadný úklid. Takový nábytek také působí subtilněji a jednoduchý tvar nechá vyniknout jeho funkci a materiálu.

Nestandardní výška kuchyně i ostrůvku je přizpůsobená přímo výšce klienta – to je velká výhoda při navrhování na zakázku.

 

Na co si musí designér při své práci dávat pozor?

Na všechno!

Od prvotního zaměření, přes správné dodržování norem, rozměrů, procesů, rozpočtu až po samotnou kontrolu výroby a montáže. Centimetr navíc na výkrese někdy může znamenat velký problém při montáži – mnohdy výroba nového kusu. Proto se snažíme při zadání do výroby procházet dvojitou kontrolou designéra a výrobce. Nejtěžším úkolem je mnohdy koordinace všech pracovníků a dodavatelů při rekonstrukci a tím pádem dodržování termínů. Zde se většinou projeví výhody dlouhodobější praxe designéra a dlouhodobé spolupráce s ověřenými dodavateli.

 

Jdete lidem ve svých názorech příkladem?

Ano, snažím se. Mimo samotné návrhy se také snažím věnovat vlivu škodlivin, které nábytek emituje. Pokud používám aglomerovaný materiál, využívám ekologičtější MDF. V podstatě co se týká ekologie a udržitelnosti materiálů, vracíme se do minulosti. K čalounění se používali například žíně, vlna, pružiny. Ty nejlepší postele a matrace už jsou dnes vyrobené pouze z přírodních materiálů.

Občas si nové materiály, případně konstrukci musím vyzkoušet výrobou prototypu a právě ten mi často byt zdobí.

 

„V interiéru trávíme většinu času a je potřeba, aby prostředí, ve kterém se pohybujeme, emitovalo co nejméně škodlivin. Ve svém bytě využívám co nejvíce přírodních materiálů. Celkově se snažím vyhnout napodobeninám, jako jsou dřevotřískové lamináty v dekoru dřeva apod. Pokud chci dosáhnout vzhledu dřeva, použiji dřevo masivní/přírodní dýhu, stejně tak kámen i kov.“ říká Vendula Jelínková o svém vlastním bydlení a výběru materiálů

 

Zavěšená kuchyň v soukromém bytě Venduly Jelínkové je naprostým atypem, který ukazuje, že neobvyklé designové vychytávky mohou být i praktické, když se nad jeho provedením zamyslí zkušený návrhář. Výrazné lamelování dřevěných skřínek ladí s přírodním vzhledem tvrzeného kamene TechniStone® v odstínu Crystal Calacatta Silva a dává kuchyni přirozený neokoukaný vzhled. Díky desce velikosti Jumbo se podařilo desku vyrobit v jednom kuse bez spár.

 

Kde vidíte svou další profesní cestu?

Je pro mě důležité každý rok vidět nějaký posun, zlepšení u svých projektů. S tím souvisí určitě postupné vzdělávání.  To by mělo být samozřejmou součástí práce designéra. Momentálně se snažím více věnovat problematice materiálů a udržitelnosti z důvodů, které jsme uvedla výše. Více než design na oko se tedy snažím klientovi vytvořit funkční a zároveň zdravější prostředí pro bydlení.

Design má často přesah právě do umění. Pro klienty občas hledám nestandardní řešení, které je problematické na trhu najít a musím zapojit i vlastní síly. Například malba Ombré. Vše začalo hledáním ideálního řešení do klientova interiéru – jeho přáním bylo vytvořit originální stěnu v tmavé barvě, aby vyniklo čelo postele, ale zároveň nepříliš ztmavit místnost jako takovou. Jako vhodné řešení se nám v tomto případě zdálo využít přechodové malby/tapety, tzv. Ombré, kdy by tmavá barva plynule přecházela v bílou barvu stropu. Před námi byl nelehký úkol takovou tapetu najít. Nicméně žádná nám barevností nevyhovovala, navíc bylo potřeba přesně držet linii tmavé barvy na které kontrastně vynikne nábytek. Zároveň jsme si s klientem představovali konkrétní odstíny. Nezbývalo tedy než malbu zkusit realizovat vlastními silami. Hodiny strávené na tutoriálech a několik zkažených pokusů se nakonec vyplatily a vznikla originální malba ku spokojenosti klienta.

Na míru vytvořená ombré malba je šik způsob, jak dát interiéru neotřelý vzhled

 

„Je třeba si uvědomit, že návrh interiéru je společný proces. Designér by neměl nutit své názory, ale na základě svých zkušeností doporučit nejvhodnější řešení. Zároveň designér nenavrhne něco, co se mu nelíbí, případně nesplňuje základní normy, funkci apod. Proto je důležité, aby styl designéra klientovi opravdu seděl.“ radí Vendula Gazo Jelínková, jak si správně vybrat designéra. „Interiér je dlouhodobá investice a není tedy dobré vybírat jen podle ceny. Výhoda nezávislého designéra je, že nespolupracuje jen s jedním dodavatelem, ale vybere toho nejvhodnějšího pro klienta a jeho interiér. Pozor tedy na lákavé nabídky typu návrh zdarma – nic není zdarma a vy jako koncový klient to vždy nakonec zaplatíte.“ dodává.

 

V jakém případě si myslíte, že by lidé měli vyhledat pomoc designéra?

Dobrý designér šetří díky svým zkušenostem čas i peníze. Je to služba jako každá jiná.

Je několik možností, jak může designér/architekt pomoci. Ideální je jej vyhledat ve fázi projektu, případně před koupí bytu. Designér by se měl vyvarovat funkčním chybám v interiéru a mnohdy ušetří spoustu zbytečných výdajů. To je i důvod proč vyhledat designéra včas. Často za mnou chodí klienti, kteří si po nastěhování narychlo vybavili byt a po pár měsících zjistili, že s daným stavem nejsou spokojeni a nevyhovuje běžnému rodinnému provozu. Snažíme se potom najít nějaký rozumný kompromis při zachování větší části původního, relativně nového nábytku. V takovém případě je potom situace daleko složitější, než v případě kompletního návrhu, a výsledek nikdy není 100%.

Co by měli předtím zvážit?

Nejdříve je třeba si ujasnit, jestli potřebujeme pomoc designéra/architekta nebo dekoratéra. Dekoratér pomůže s laděním barev a výběrem doplňků, architekt/designér by měl zajistit kvalitní technický návrh prostoru na míru klientovi.

Při oslovení designéra je třeba vědět, co si klient od spolupráce představuje. Jedině klient zná svoje potřeby a zvyky a profesionál by je měl zapracovat do finálního interiéru. Výsledek by tedy měl být o ideální spolupráci všech zúčastněných. Samozřejmě, že každý designér má portfolio firem, se kterými rád spolupracuje kvůli ověřené kvalitě, spolehlivosti atd. To zrychluje celý proces a mělo by předejít problémům v dodávkách.