Design jako umění kreslit

Mnohabitové obrázky, 3D vizualizace, hodiny kreslení, stahování dekorů a rendrování. Zní vám to jako výsledek inovací moderní společnosti? Toto je každodenní rutina designérů po celém světě. Hledají stále lepší softwary pro co nejrealističtější prezentaci jejich tvorby. Co když ale tím nejlepším nástrojem jsou oni sami? Pro mladou studentku bytového designu Barboru Lhotovou z mariborského ateliéru Habitat je toto spíše  hudba minulosti. Ona sama se totiž snaží na rozdíl od většiny jejich vrstevníků od počítače oprostit a poradit si bez něj.

 

Lidé si myslí, že práce designéra je pestrá, hravá a kreativní, ale dlouhé hodiny za počítačem k této představě rozhodně nepatří.  Víte, že nakreslení návrhu trvá dvě hodiny, zatímco stejný návrh na počítači tvoříte až čtyřikrát delší dobu? Když vezmete do ruky tužku namísto myši, šetříte tím svůj čas, finanční náklady, ale i své zdraví. Dalším benefitem kreslených návrhů je i okamžitá flexibilita designéra, který může načrtnout podobu interiéru pro klienta během schůzky a doladit s ním přesnou podobu na místě. Takovýto návrh je osobní a vždy naprosto originální.

„Není důvod být nějakým zarputilým odpůrcem technologií, i svou bakalářskou práci píšu na počítači a mou studii k ní bylo také možné uskutečnit jen díky laptopu a internetovému připojení. Myslím, že je však pro mou generaci designérů velice důležité si uvědomit, že toto není jediná cesta. V budoucnu nás čeká reálná konkurence, a kdo se zvládne obejít i bez myši a obrazovky, bude mít obrovskou výhodu.“

Takto může vypadat i návrh vaší kuchyně, obýváku či jakéhokoli bytového doplňku.

Tuto techniku využijete nejen v rámci interiérového designu, ale i v grafických návrzích obecně. Bára byla oslovena firmou Seco Industries, aby se pokusila navrhnout novou podobu jejich zahradních traktůrků. Firma hledala něco nového a originálního a nebála se experimentovat. Studentka dodala ruční návrhy, které byly několikanásobně levnější než z grafického studia, kde by na nich pracoval tým lidí. I když tento projekt nebyl dotažen, Báře se tím naskytly další možnosti uplatnění a potvrdilo se jí, že ruční kresby se pomalu vrací do hry.

Svou studii týkající se preferencí kreslených návrhů oproti vizualizacím prezentovala i v rámci semináře Interiéry 2018, kterého se zúčastnila i společnost Technistone. Bára se později o své poznatky podělila i v rámci přednáškové Technistone tour „Nejen o kameni v architektuře“, která se konala tentokrát v Košicích.

„Spolupráce s mladými lidmi nás baví. Vždy to přináší mnoho nových inspirativních podnětů. My v Technistone jsme moc rádi, když můžeme dát příležitost začínajícím talentům představit svou práci na domácím i zahraničním trhu. Přistup Báry k navrhování interiérů je velmi ojedinělý a její tvorba to jen potvrzuje. Spojení jejího návrhu obývací stěny s novým dekorem Crystal Calacatta je dalším neotřelým a povedeným výsledkem naší spolupráce,“ řekla Andrea Freislebenová ze společnosti Technistone.

 „Technologie by nám měli sloužit, ale měli bychom se bez nich umět obejít,“ dodává Bára. Je na čase, aby se tímto mottem inspirovali i ostatní designéři a vzali návrhářskou tvorbu doslova do vlastních rukou. Své zkušenosti bude Bára od příštího roku předávat žákům VOŠ Volyně na předmětu Kreslení interiérů.